Hesap Bilgileri

Hesap Bilgileri

Bilgilendirme

Bilgilendirme

9 Aralık 2013 Pazartesi

2.4. Dişli Kutusu Tasarımı (Gearbox Design)
 Dişli kutusu tasarımda, kullanılan jeneratör sistemi tasarıma yön vermektedir. Jeneratörün hangi devir
aralıklarında istenen voltaj ve akım değerlerini ürettiği tespit edilmeli ve sistem bu yönde tasarlanmalıdır.
Dişli kutusu kullanılması, sistemin verimini düşürmekle beraber AC çıkışlı jeneratörlerin kullanıldığı rüzgar türbinlerinde kaçınılmaz bir sistem elemanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Jeneratör 650 –700 dev/dk’ da yeterli enerji çıkışı verdiği için rotor giriş devri olan 35 dev/dk değeri, 650 ile 700 dev/dk aralığında olması gerektiği tespit edilmiştir. Dişli kutusu tasarımında 700 dev/dk değerine ulaşmak için 3 kademeli ve helisel dişlilerden oluşmuş bir dişli kutusu tasarımı yapılmıştır. Bilgisayar ortamında modellenen dişli kutusunun imalat detayları çıkarılmış ve imal edilmiştir. Şekil 8.1 ve Şekil 8.2’ de dişli kutusunun katı modeli ve imal edilmiş hali görülmektedir.
2.5. Platform ve Kule (Platform and Tower)
Tasarımı yapılan türbinde kule için 6 metre boyunda çelik boru kullanılmıştır. Borunun her iki başına
bağlantı flanşı kaynatılmıştır. Zemin bağlantısı için çevrede 6 adet M16 cıvata bağlantısı kullanılmıştır.
 2.6. Fren (Brake)
 Devir sayısının belirli bir değerden sonra sabit tutulması, belirli bir sınırı aşmasına engel olması,
çarkın ve kanatların korunması yönünden çok önemlidir. Tasarımı gerçekleştirilen rüzgar türbininde
jeneratör devri 700 dev/dk sınırını aştığında fren sistemi devreye girecektir. Aynı zamanda türbinde bir
arıza meydana geldiğinde sistemi tamamen durdurmak için kullanılmıştır. Şekil 9’ da rüzgar türbini
tasarımında kullanılan fren mekanizması gösterilmiştir.
 Şekil 9. Kullanılan mekanik fren düzeneği (The mechanical brake
assembly)
 2.7. Yönlendirici (Router) İzmir Torna
 Çeşitli yönlerden esen rüzgarlardan yararlanabilmek için türbin gövdesinin, her an rüzgar doğrultusuna
dikey konumda olması istenir. Bu yöneltme, ya çark düzlemine dikey olan büyük düzeyli bir dümenle veya
yardımcı bir çarkla otomatik olarak sağlanabilmektedir [15]. Tasarımda kullanılan yönlendirici Şekil 10’ da
gösterilmiştir. Şekil 10. Yönlendirici (Router)
2.8. Gövde (Body)
Rüzgar türbinlerinde kullanılan rotor, dişli kutusu, jeneratör, bağlantı elemanları, elektriksel kontrol
elemanları ve bağlantı elemanlarını üzerinde taşıyan yapıdır. Tasarımı yapılan Rüzgar türbini çalışmasında
gövde hareket elemanları ve jeneratörü içinde barındıracak şekilde tasarlanmıştır. Gövde içindeki
elemanları herhangi bir arıza durumunda dışarı alınması gerekmektedir. Bunu sağlamak için gövde
parçalı olarak imal edilmiştir. Montaj için cıvata ve somun kullanılmıştır. Şekil 11.1 ve Şekil 11.2’ de
tasarlanan ve imal edilen türbin gövdesi görülmektedir. 2.7. Yönlendirici (Router)
 Çeşitli yönlerden esen rüzgarlardan yararlanabilmek
için türbin gövdesinin, her an rüzgar doğrultusuna dikey konumda olması istenir. Bu yöneltme, ya çark
düzlemine dikey olan büyük düzeyli bir dümenle veya yardımcı bir çarkla otomatik olarak sağlanabilmektedir
[15]. Tasarımda kullanılan yönlendirici Şekil 10’ da gösterilmiştir.


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder