1. Yol 2. Yol
Pinyon mile geçecekse (kama veya sıkı geçmeli) ve konstrüksiyonda belirlenen pinyonu taşıyan mil çapı “dM” olarak gösterilirse: Konstrüksiyonda belirlenen pinyonlu mil (pinyon dişleri mil üzerine çekilecekse) çapı “dM” olarak gösterilirse:
1
' M or z
2,5 d
m ⋅ ≥ F. 1.8
1
' M or z
1,25 d
m ⋅ ≥ F. 1.9
3. Yol 4. Yol
Malzeme ve moment biliniyor ve dişliler sulanıp sertleştirilecekse ve pinyonun taksimat konisi yarım açısı δ1 biliniyorsa: Malzeme ve moment biliniyor ve dişliler sertleştirilmeyecekse ( σHlim için değeri küçük
olan malzemeninki alınır) ve pinyonun taksimat konisi yarım açısı δ1 biliniyorsa:
3
Flim1
2
1
' t1 1 or z
M sin m 3,75 ⋅σ
⋅ δ ≥ ⋅ F. 1.10
3 2
Hlim
t1 1
1
'
or u
M sin
z
205
m
σ ⋅
⋅ δ
≥ ⋅ F. 1.11
dM mm Konstrüksiyonda belirlenen mil çapı z1 [-] Pinyonun diş sayısı Mt1 Nmm Pinyon milindeki torsiyon momenti δ1 ° Pinyonun taksimat konisi yarım açısı σFlim Nmm Malzemenin diş dibi mukavemeti
σHlim Nmm Malzemenin yanak mukavemeti İmalat ve kontrol için geçerli olan dış modülün bulunması:
d or '
or ' md = m ⋅R /R F. 1.12
m’or mm Seçim için önerilen orta modül
Rd mm Koninin dış uzunluğu
Ror mm Koninin orta uzunluğu
Dış modül “ m’d ” kabaca bulunduktan sonra, konstruksiyona göre, DIN 780 göre önerilen standart
modül büyüklüğü “ md ” Tablo 1.13 den seçilir. Dişli uçlarının kırılmasını önlemek, imalat ve
yataklamada az hata yapmak için büyüklüğün md = b/8 ... b/12 arası olmasına dikkat etmelidir.
Dış modül “ md ” seçildikten sonra mukavemet ve diğer hesaplarda kullanılacak kesin orta modül
hesaplanır
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder